Muut artikkelit

Jaa sisältö:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Huomiomme energiatilanteen nyt ja tulevaisuudessa digiulkomainonnassa.

Poikkeukselliset ajat eivät ole vielä loppumassa. 

Mediassa on käyty vilkasta keskustelua energiasta ja sen riittävyydestä. Lokakuussa on alkamassa kampanja, jossa suomalaisia kannustetaan energian säästöön. Energiaan kokonaisvaltaisesti liittyvät monenlaiset eri kysymykset ovat aina olleet yhtiömme toiminnan kehittämisessä mukana, sillä kyse on meidän toiminnan näkökulmasta välttämättömästä ja merkittävästä asiasta.

Kuitenkin julkisen keskustelun (= uutisoinnin) rinnalle on hyvä tuoda esiin tosiasialliset seikat jo nykyisistä toimenpiteistä ja niiden vaikutuksista energian säästöön. Alta löydät 5 faktaa energiasta ja digiulkomainonnasta meidän yhtiömme osalta.

5 KOVAA FAKTAA DIGIULKOMAINONNASTA JA ENERGIASTA

  1. Kaikki digitaaliset mainostaulumme ovat valonsäätö automatiikalla varustettuja. Mainostaulujen valoteho ei ole täten yksi ja sama kokoaikaa, vaan taulun kirkkaus vaihtuu ympäröivän valoisuuden perusteella edellä mainitun automaatikan avulla. Valonsäädön automaatiikka itsessään jo vaikuttaa merkittävästi sähkönkulutukseen, kun taulun käyttämä valoteho (= energiantarve) säätyy ympäristön perusteella automaattisesti optimaaliseksi. Esim. illalla pimeää – tarvittava valoteho pienempi – energian tarve vähäisempi.
  2. Pimeät vuodenajat ovat ylipäätään mainostaulujen käytön näkökulmasta ajankohtaa, jolloin energian tarve tauluilla on kaikkein pienintä koko vuoden aikana. Jos vertaillaan pimeää talvea (loka-joulukuu) suhteessa valoisaan aikaan (kesä-elokuu), taulumme kuluttaa 30-114% vähemmän sähköä pimeinä vuodenaikoina, kun kesällä. Suuri vaihteluväli säästöprosentista selittyy mainostaulun sijainnilla sekä eri mainostauluissa käytetyillä erilaisilla tekniikoilla.
  3. Mainostauluistamme 62,5% on markkinoiden ”energiapiheimpiä” mainostauluja. Sähkönkulutus suhteessa muihin verrattavissa oleviin esim. omiin ei niin ”energiapiheihin” mainostauluihin on vuoden kulutuksessa sähkönkulutus kokonaismäärältä -51,78% pienempi. 
  4. Mainostaulumme ovat öisin kiinni. Mainostaulumme ovat öisin kiinni, jonka ansiosta energiaa säästyy vuoden aikana 9-14% suhteessa koko vuoden energiantarpeeseen.
  5. Noin 70% saamastamme energiasta on peräisin ydinvoimasta ja uusiutuvista energialähteistä. Uusiutuvien energialähteiden käyttöä tulemme jatkossa lisäämään, josta mahdollisesti pääsemme jo kohta julkaisemaan uutta tietoa vireillään olevasta projektista.

Tilastojen sekä lukujen lähteenä ovat omien mainostaulujemme sähkönmyynti sekä jakeluyhtiöiden realiaikaiset sähkönkulutuslaskurit. Vertailuna on käytetty useampia eri mainostauluja, eri lokaatioilla sekä eri vuodenaikoihin peilattuna. Täten tilastot ovat kokonaisuudessaan hyvin kattavat ja monipuoliset.

Kokonaisuudessaan jo tehdyt / edelläkuvatut toimenpiteet tekevät toimintamme sähkönkulutuksesta 43,16% pienemmät suhteessa tilanteeseen, jossa emme olisi tehneet ollenkaan edelläkuvattuja toimenpiteitä.

Kuten edellä mainitut luvut osoittavat – toiminnassamme olemme tehneet jo vuosia toimenpiteitä, jolla energian kokonaiskulutusta saadaan laskettua. Tätä työtä aiomme tehdä myös jatkossa sekä kehittää ja panostaa uusiutuvien energianlähteiden käyttöä toiminnassamme.