Palaa takaisin

Jaa sisältö:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Digitaalinen ulkomainonta: taktista- vai brändimarkkinointia ?

Kuva: Mertaranta & Silén Production Oy

Digitalisuus on tuonut markkinointiin monia erinomaisia asioita mm. sisällön realiaikaisuuden, markkinoinnin kohdentamisen sekä mitattavuuden. Edellä mainittujen tärkeiden asioiden myötä monet yritykset ovat tiedostaen tai tiedostamattaan siirtäneet markkinoinnin panostuksia vahvasti taktisen markkinoinnin puolelle kanavasta riippumatta ja täten brändimarkkinoinnin merkityksellisyys on monelta unohtunut. 

Tutkijat Les Binet sekä Peter Field ovat tutkineet vuonna 2018 optimaalista brändi- sekä taktisenmarkkinoinnin jakosuhdetta. Edellä mainitut tutkijat ovat tulleet tutkimuksessa lopputulokseen, että 60% markkinoinnista tulisi olla brändimarkkinointia ja 40% taktistamarkkinointia. Joissakin heidän myöhemmissä tutkimuksissa brändimarkkinoinnin suhde on ollut jopa 70%.

Monessa tutkimuksessa onkin todettu, että offline mediat toimivat online medioita paremmin nimenomaan brändimarkkinoinnin mainoskanavana. Esimerkiksi digitaalinen ulkomainonta toimii hyvin taktisenmarkkinoinnin välineenä, mutta sen potentiaalia brändimarkkinoinnissa ei pidä unohtaa. Digitaalisella ulkomainonnalla on monia ”ominaisuuksia”, jotka tekevät siitä myös erinomaisen brändimarkkinoinnin kanavan. 

Näitä ovat mm:

  • Massamedian tavoittavuus. Valtakunnnallisesti ulkomainonnan tavoittavuus oli 97% väestöstä, jolla se päihitti monet perinteisen median edustajat mm. printti, tv jne. Esimerkiksi meidän digitaalisen ulkomainosverkostomme tavoittavuus on alueellisesti suuri. Kontaktipotentiaalia syntyy kampanjan taulu määristä riippuen: satojatuhansia – yli miljoona per viikko.
  • Rauhallinen mediaympäristö, jossa tutkitusti ihmisten kongnitiivinen kuormitus on alhaisempi liikenteen seuraamisesta huolimatta. Matala kongnitiivinen kuormitus vastaavasti mahdollistaa mainonnan paremman huomiomisen ja täten mahdollistaa mainonnan mieleenpainuvuuden.
  • Kustannustehokkuus on yksi selkeä etu ulkomainonnalla. Kun yhdistetään massamedian tavoittavuus alhaiseen kontaktihintaan, syntyy digitaalisesta ulkomainonnasta erittäin kustannustehokas markkinointikanava, jossa pienemmälläkin markkinointibudjetilla saadaan lisättyä yrityksen, tuotteen tai palvelun tunnettavuutta.

Haluatko lisätä yrityksesi, palvelusi tai tuotteesi tunettavuutta ?

Ota meihin yhteyttä ja me kerromme lisää digitaalisen ulkomainonnan mahdollisuuksista. Tai käy tutustumassa tarkemmin mainosverkostoomme alla olevasta linkistä.