Muut artikkelit

Jaa sisältö:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Ohjaa asiakkaasi verkkoon digitaalisen ulkomainonnan avulla.

Digitaalinen ulkomainonta on massamedia sanan varsinaisessa merkityksessä ja todennäköisesti myös viimeinen massamedia, joka tullaan koskaan näkemään. Digitaalisen ulkomainonnan ehdottomana etuna on sen laaja tavoittavuus eri ikäryhmissä sekä yhteiskuntaluokissa.

Halusimme lähteä tutkimaan laajan tavoittavuuden vaikutuksia verkkoon / mobiiliin ohjauksessa, kun markkinoinnin tavoitteena on ohjata asiakkaita B2B-toimijan sivulle. Löydät tästä artikkelista meidän toteuttaman oman mainoskampanjan tulokset sekä myös valtakunnallisen ulkomainostoimijan esimerkin samasta aiheesta. 

TUTKIMUS: Mainoskampanja, digitaaliset tienvarsitaulut - Kouvola

Kampanjan lähtökohta:

Kyseinen kampanja toteutettiin syyskuussa 2020 ja tarkoituksena oli mitata digitaalisen ulkomainonnan tehoa verkkosivustolle ohjauksessa, kun kyseessä B2B markkinoija. Kampanja toteutettiin kaikilla omistamillamme Kouvolan digitaalisilla tienvarsitauluilla selkeää mainoskuvaa käyttäen (kts. vierestä). Verkkosivuston uusien kävijöiden määrän kasvua mitattiin Google Analytics -työkalulla.

Kampanja-aineisto:

Copyright: Mertaranta & Silén Production Oy

Muut huomiot mittaustavasta:

Kyseisenä kampanja-ajankohtana ei tehty muita markkinointitoimenpiteitä tai muutakaan normaalista poikkeavaa ennen kampanjaa, jotta mittaustulos olisi mahdollisimman luotettava. Lisäksi vertailu ajankohdiksi asetettiin kaksi eri ajankohtaa.

  • 5 edellistä päivää
  • Edellisen 30 päivän keskiarvo (poislukien viikonloppupäivät)

Lisäksi vertailupäivinä pidettiin ainoastaan samoja viikonpäiviä. 

Uusien sivustokävijöiden määrän kasvu:

  • +245,45% verrattuna edelliseen 5 päivään
  • +192,31% verrattuna edellisen 30 päivän keskiarvoon

– 52,40% kävijöistä tuli suoralla domain-haulla.
– 47,6% kävijöistä hakeutui sivustolle hakukonetta käyttäen.

Uusien sivustokävijöiden sivustolla vietetyn ajan keston kasvu:

  • +189,29% verrattuna edelliseen 5 päivään

Mittaus tehty: Google Analytics-työkalu.

Keskeisimmät havainnot tutkimuksesta sekä yhteenveto aiheesta:  

  • Lyhyelläkin tarkastelujaksolla voidaan todeta, että digitaalinen ulkomainonta toimii erittäin hyvin verkkosivustoille ohjauksessa ja sitä voi hyvin hyödyntää verkkokauppaan ohjauksessa tai vaikka tässä ajassa verkossa olevien tapahtumien markkinoinnissa. 
  • Sivustolle päätyvät ihmiset myös kuluttivat enemmän aikaa verkkosivustolla vierailuun mitä vertailuajankohtana.

Virhemarginaalia tulokseen voi aiheuttaa sivuston kohtalaisen alhaiset kävijämäärät ja siksi toisena esimerkkinä on valtakunnallinen kampanja, jossa asiakkaalla mobiilissa jo erittäin paljon sivustokävijöitä. Tietoa tästä kampanjasta löydät alta. 

UKKO.FI, Valtakunnallinen kampanja - JCDecaux:in toteuttamana:

Tammikuun 2015 alussa Ukko.fi-palvelun kävijävirta oli 1900 mobiilikävijää ja maaliskuun kampanjan aikana sivuille surffaili 3100 mobiilikävijää. Yksittäisiä mobiilikävijöitä oli tammikuussa 1200 ja kampanjan aikana maaliskuussa 2200.

Lähdeviittaus: JCDecaux – linkki: https://www.jcdecaux.fi/Article/ukkofi-tuplasi-kavijat-mobiilissa