Palaa takaisin

Jaa sisältö:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Vuosi 2022 ja digitaalinen ulkomainonta, miltä tuleva vuosi näyttää?

Nykyisestä pandemiatilanteesta sekä rajoituksista huolimatta ihmisten liikkumisen määrässä ei ole olennaisia muutoksia tieliikenneosuuksilla, jossa taulumme sijaitsevat. Suurimmat pandemian vaikutukset näkyvät edelleen joukkoliikenteen käytössä, jossa matkustajamäärät laahaavat vieläkin pandemiaa edeltävästä tasosta. Mahdollisista rajoituksista huolimatta keskeisillä tieosuuksilla liikennemäärien uskotaan pysyvän normaalilla tasolla myös jatkossa.

Esimerkiksi keväällä 2020, kun rajoitustoimet olivat kovimmillaan, liikennemäärien muutokset olivat hyvin maltillisia tieosuuksilla, jossa taulujamme on (5-15% pudotus norm. aikaan). Keskeisimpänä muutoksena keväällä oli ainoastaan liikennemäärien jakautuminen eri kellonaikojen välillä. Esimerkiksi työmatkaliikenteessä aiheutuvia suuria liikennemääriä klo 16.00 aikaan ei nähty normaalissa määrin, vaan liikennemäärät olivat tasaisempia koko vuorokauden ajan.

Kenelle digiulkomainonta soveltuu tulevana vuonna?

Digitaalinen ulkomainonta on tuonut ja tuo jatkossakin demokratiaa ulkomainontaan mediavälineenä, avaten mahdollisuudet sen hyödyntämiseen myös pienemmällä budjetilla toimiville ostajille. Voimmekin todeta n. tuhannen kampanjan kokemuksella, että digiulkomainonnan hyödyistä ja tuloksista ovat päässeet nauttimaan niin pienet, kuin suuretkin mainostajat. Uusia mainostajia tulee myös jatkuvasti yhä monipuolisemmin eri toimialoilta.

Yksi olennainen digiulkomainonnan onnistumisen tekijä onkin keskittää huomiota kampanjasuunnitteluun, eli siihen millä tavoin kampanja toteutetaan sekä tottakai miten digiulkomainontaa käytetään osana muuta mainonnan mediamixiä. Kaikki kauttamme hankitut mainoskampanjat ovat täysin yksilöllisesti räätälöitävissä ja saat aina asiantuntevaa apua kampanjasuunnitteluun oston yhteydessä.

Minkälaisiin tarpeisiin digiulkomainonta sitten soveltuu? Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä selvitti mainostajilta.

Vuonna 2019 aloittanut digitaalisen ulkomainonnan työryhmä selvitti mainostajilta sitä, mihin käyttötarkoituksiin heidän mielestään digitaalinen ulkomainonta soveltuu. Alla lista tutkimuksen havainnoista. Kyseinen työryhmä koostuu markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoista, jotka edustavat mm. mainostajia, mediatoimistoja, mainostoimistoja sekä mediatarjoajia.

  • Kiinnostuksen herättäminen (51,8 % kyselyyn vastanneista)
  • Tavoittavuus (49,4 % kyselyyn vastanneista)
  • Brändin rakentaminen (40 % kyselyyn vastanneista)
  • Tunnettuuden luominen (40 % kyselyyn vastanneista)
  • Alueellinen aktivointi (36,5 % kyselyyn vastanneista)

” Digitaalinen ulkomainonta oli viime vuonna asiakkaidemme mainonnassa yhä kiinteämpi osa kokonaisvaltaista digimainontaa. Digitaalista ulkomainontaa hyödynnettiin usein offline-kanavana yhdessä online-kanavien, kuten somemainonnan kanssa. Tästä saadut tulokset olivat myös erittäin positiivisia. Monen asiakkaan näkemys oli, että hyvä ja tehokas mainonta tarvitsee edelleen online-kanavien tueksi tavoittavia digitaalisia offline-kanavia, kuten digiulkomainontaa. ”

Kiteytetysti digiulkomainonnan hyödyt

Mainostajan näkökulmasta DOOH (eli Digital-Out-Of-Home) on ihanteellinen media. Siinä yhdistyvät toisaalta massamedian suuri tavoittavuus, toiston mahdollisuus, hyvä huomioarvo rauhallisessa mediaympäristössä sekä online-mainonnalle tyypilliset ominaisuudet kuten kohdennettavuus sekä sisällön dynaamisuus.

Digitaalinen ulkomainonta oli viime vuonna asiakkaidemme mainonnassa yhä kiinteämpi osa kokonaisvaltaista digimainontaa. Digitaalista ulkomainontaa hyödynnettiin usein offline-kanavana yhdessä online-kanavien, kuten somemainonnan kanssa. Tästä saadut tulokset olivat myös erittäin positiivisia. Monen asiakkaan näkemys oli, että hyvä ja tehokas mainonta tarvitsee edelleen online-kanavien tueksi tavoittavia digitaalisia offline-kanavia, kuten digiulkomainontaa.

Ensi vuodelle jotakin uutta? Pyrimme joka vuosi kehittämään toimintaamme mm. mainosverkoston kasvattamisen osalta, tutkitun tiedon sekä datan avulla tarjota yhä parempaa asiantuntemusta asiakkaillemme sekä erilaisten teknologioiden mukaanottamisella vauhdittaa koko DOOH-mainonnan kasvua. Tulevalle vuodelle 2022 yksi uusi erinomainen mahdollisuus löytyy dynaamisessa mainoskampanjassa.

Dynaamisen mainoskampanjan avulla mainostaja pystyy hyödyntämään jotakin ulkoista datan lähdettä mainossisällön realiaikaisuuden varmistamiseksi. Yksinkertaisena esimerkkinä voidaan pitää mainostajaa, esim. päivittäistavarakauppaa, joka myy tiettyjä tuotteita enemmän tietynlaisena säänä. Esimerkki: mainoskampanja luodaan niin, että on olemassa kaksi erilaista mainossisältöä, toinen jossa mainostetaan aurinkolaseja sekä toinen, jossa mainostetaan sateenvarjoja. Mainossisältö luodaan HTML5-tiedostona niin, että mainossisältö päivittyy aina sääennusteen (ulkoisen datalähteen) mukaan. 

Kun ulkona datalähde ilmoittaa, että ulkona sataa tai on oletattavissa sadetta, tauluilla pyörii ”sateenvarjo”-mainos ja, kun ulkona paistaa aurinko sekä auringon paistetta on luvassa koko päiväksi, taululla pyörii ”aurinkolasi”-mainos. Mikäli olet kiinnostunut dynaamisesta mainoskampanjasta, ota meihin yhteyttä hyvissä ajoin ennen aiottua kampanjaa ja kerromme lisää tästä uudesta mahdollisuudesta. 

Kiinnostaako digitaalinen ulkomainonta?

Oletko kiinnostunut digitaalisesta ulkomainonnasta? Helpoiten pääset tutustumaan eri mainospaikkoihin kaupunki ja taulukohtaisesti alla olevan mainosverkosto -painikkeen avulla. Kaikki kampanjakokonaisuudet ovat yksilöllisesti räätälöitävissä ja tarjouksen mediatilan hinnasta voit pyytää suoraan alla olevan ota yhteyttä-painikkeen avulla. Tarjouksen saat sähköpostiisi 24h kuluessa.

Hyvää uutta vuotta 2022 !